Eld. Och lite GI.

Aaaaaaaj... Det känns som eld i munnen! Vi gjorde kokoskyckling till middag men rödcurrypaste. Och ingefära. Inte tänkte jag att ingefäran skulle vara SÅ stark. Currypastan var ju inte alls stark och den var den vi först misstänkte. Sen insåg vi. Ingefäran är boven. Nu sitter jag här med tungan i ett glas med kallt vatten. Aj.

Tur att vi gjorde så mycket mat så vi kan plågas även imorgon. :)

Borde finnas varningstext på de här...


Till kycklingen provade jag kamutvete. Lite nyttigare tydligen. Än ris alltså. M vågade inte smaka så han kokade ris. Jag tyckte kamutvete var helt okej. Inte lika bra som ris att "skopa upp all sås med" men ändå helt okej.

 

Sedan jag började käka GI har jag mest använt mig av Ola Lauritzson och Ulrika Davidssons böcker "Gi dag för dag" och "Våra bästa Gi recept". "Gi dag för dag" är uppbyggd så man följa den i 30 dagar, ett lunch och ett middagsalternativ per dag. Eftersom jag inte kan gå hem på lunchen och käka så gjorde jag matlåda av middagsmaten och tog med till jobbet. Både jag följde GI strikt under den tiden och M "fuskade" väl ibland när det inte blev någon matlåda eller så. Sen var det ju inte han som hade behov av att tappa några kilon om man säger så... Det har fungerat oväntat bra att följa GI-metoden (även om jag är jävligt trött på dijonsenap!), jag mår jätte bra, har tappat nästan 8 kg och känner mig pigg och fräsch. Härlig känsla! Jag har fortsatt att träna som vanligt ca 2 gånger i veckan, spinning och skivstång.

 

Jag försöker fortfarande att tänka GI även om jag inte längre är lika strikt. Jag tänker att det är i vardagen som jag kan göra de stora förändringarna, det är trots allt vardagen som varit boven tidigare. Vi har ätit otroligt mycket pasta och liknande, eller ja, otroligt mycket kolhydrater överlag. Nu har jag börjat stoppa in lite fullkornspasta i maten igen, för vem kan motstå spagetti och köttfärssås?

 

Det som varit svårast men att följa GI är att det ibland är lite krångligt att komma på bra alternativ till "snabb mat". Då menar jag inte hamburgare och pizza utan mer då vi innan slängde på lite pasta och gjorde någon enkel sås. Med GI är det så mycket färska livsmedel, grönsaker och liknande så man måste planera mer med handlingen och så. Men det har ändå fungerat oväntat bra. Och framförallt, allt smakar gott! Utom dijonsenap.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0