Alla dessa beslut.

Var hos säljaren igår. Det gick bra, vi har nu gått igenom hela tolo:n. Det är fortfarande några "småsaker" som vi måste fundera vidare på. T ex vilken färg vi ska ha på takpannorna. Jag kunde aldrig tro att det var takpannorna som skulle orsaka sömnlösa nätter! Problemet är att det inte finns någon direkt "optimal" färg. Det finns en ljusgrå (som är för ljus), en mellangrå (som är för mörk) och en svart (som är för svart). Vi har ju tänkt att huset ska gå i grå-grönt och tänker då att det blir tokigt om takpannorna är i nästan samma färg som huset, vi vill därför ha mörkare takpannor men inte svarta... Vi får helt enkelt ta oss ner till bygghandeln för att titta ordentligt på pannorna så att det blir rätt.

Vi har bestämt oss för att ha en röd entrédörr, eller egentligen två eftersom det är en dubbeldörr. Vi måste nu åka till färghandeln för att översätta fönstrens RAL-nr till vilken NCS-nr som blir rätt kulör på dörren. Fönstrerna ska också vara röda och det är ju snyggast om dörren och fönstrerna har samma färg.
En annan sak som uppkom igår var om dörren ska vara dubbelmålad, alltså om den ska vara röd även på insidan? Standard är att den är målad bara på en sida och därmed är vit på insidan. Jag vet inte vad som är snyggast. Åsikt, någon?

Vi måste också bestämma oss för vilken kamin vi vill ha.

Denna Contura 550 har fått bäst i test av Råd och Rön. www.contura.se

M har blivit lite förtjust i en annan kamin som är lite högre, med bättre "arbetshöjd", den finns både med och utan täljsten.


Ja, besluten är många. Vi får nog sova på saken.

Till helgen blir det kräftskiva med M:s jobb och sedan 30-års fest i Eskilstuna. Trevligt!

 




Kommentarer
Postat av: Ullis

Jag tycker att ni ska ha färg på båda sidorna av dörren samt att ni ska ha den svarta kaminen! Martin, man SKA stå på knä och pula när man ska elda i kamin. Och mys faktorn tror jag förbvinner med eld "uppe i taket" :P

Kram på er

2010-09-09 @ 11:47:31
Postat av: ida

Hej Anna-Karin!

Vad spännande att bygga eget, och vilket projekt! Jag och sambon är själva sugna så jag kommer säkert följa er blogg.

Får man fråga vad ni har för slutsumma som hela kalaset kan tänkas gå på? Är det ett sk "nyckelfärdigt" hus?

Lycka till med allt!

2010-09-10 @ 09:06:18
Postat av: Mimmi

Jag drogs direkt till den lilla, svarta. Det kan bero på att jag har en förkärlek för svarta/mörka ting samt att jag är kort och således ej behöver högre "arbetshöjd" :)

2010-09-11 @ 13:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0