Början.

Nu är vår dröm om att få bygga ett eget hus snart på väg att bli verklighet. Att bo i hus när man blir "stor" har väl alltid känts som självklart, det är ju så både jag och M är uppväxta. I hus. Med trädgård. Nu vet jag ju att det är långt ifrån alla som ser det som självklart, för många är ju att få bo i ett eget hus en dröm som kanske aldrig slår in. För många är att få bygga ett nytt hus en utopi.

När pappa gick bort förra sommaren förändrades allt. Jag fick lov att sälja mitt barndomshem, huset som min pappa byggt. Jag fick lov att röja i pappas saker och hans liv, spara några få saker, göra mig av med massor. I och med försäljningen av huset fick vi ett bra startkapital till att skaffa oss ett eget hus. I Nyköping där vi bor är det ganska dyrt att köpa hus. Speciellt om man är intresserad av något relativt nytt eller nyrenoverat. Att skaffa oss ett nytt renoveringsprojekt kändes inte aktuellt eftersom vi nyligen renoverat hela vår lägenhet, eller ja, vi är fortfarande inte riktigt klara. Några lister och liknande saknas fortfarande, vi får väl ordna det tills vi ska sälja.

Vi började mer och mer att inse att det inte skulle vara så väldigt stor skillnad i pengar för oss att bygga ett nytt hus eller att köpa ett befintligt hus i det skick som vi vill ha. Vi började att undersöka marknaden och efter mycket om och men fastnade vi för ett A-hus, Hasseludden. Det är precis vad vi båda vill ha och fyller våra nuvarande (och framtida) behov.

Ska man bygga hus måste man ju ha en tomt att ställa huset på. Vår tomt heter "Fänkålen 7". Från "Fänkålen 7" kan man spana på båtar som kommer på stadsfjärden eller kanske mest från det lilla "berget" alldeles utanför tomtgränsen. Man kan nog spana på båtar från tomten om man är lite längre än vad jag är.






Imorgon ska vi träffa säljaren för att fortsätta gå igenom TOLO:n (Tillverknings Och LeveransOrder). Det är ju en massa saker som man måste välja och tänka igenom innan huset kan beställas... vi har kommit en bit på väg men det är fortfarande en del frågetecken. Hoppas de kan rätas ut imorgon.

Bloggen kommer även att publiceras på www.vibyggerhus.se





Kommentarer
Postat av: Mimmi

Åh, underbar blogg! Lycka till! :D

2010-09-06 @ 16:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0